Taal:
Menu

Een campagne organiseren

Organiseer een promotionele campagne in 11 stappen

Organiseer een promotionele campagne in 11 stappen

1. Evalueer uw behoeften
2. Customer management systeem
3. Brainstorm & creatieve ideeën
4. Financiële analyse
5. Planning
6.  Doelen bepalen
7. Strategische marketingcampagne
8. Creatieve ontwikkeling van de campagne
9. Co-creatie & ideeën verzamelen in team
10. Verzamel informatie over consumenten
11. Herhaal succesvolle acties


1. Evalueer uw behoeften
Ga na welke soort boost u nodig heeft in de verkoop. U zal misschien wat seizoensgebonden producten moeten verschuiven, het aanmoedigen van tests om uw dienstverlening te beoordelen of een schema invullen voor een specifieke maand. Bepaal wat de financiële behoeftes en productbehoeftes zijn om te beslissen welke promotie u zal gebruiken.


2. Customer management system
Investeer in een customer managementsysteem. Uw online of winkeldatabase zou gegevens over uw klanten moeten bijhouden: hun aankopen, iedere actie waarop ze reageren en andere voorkeuren.
Vooraleer u een promotionele campagne start, zou u zich moeten richten op die bestaande klanten die, op basis van hun voorkeuren, het meest waarschijnlijk uw producten zouden aankopen.


3. Brainstorm  & creatieve promotionele ideeën
Louter het geven van een kortingpercentage kan koopjesjagers aanzetten tot aankoop, maar veel bedrijven trachten consumenten aan te sporen om grotere hoeveelheden aan te kopen, zoals " koop er 1 en krijg het tweede product voor de helft van de prijs". Lees over het verzamelen van nieuwe leads, het behouden van klanten en uw verkoop naar een hoger niveau tillen in ons artikel over creatieve promotionele campagnes.


4. Maak een financiële analyse van iedere promotionele actie
Uw marketing en boekhoudingafdeling zou in staat moeten zijn om break-even points, potentiële return on investments en elk verlies veroorzaakt door de verkoop in kaart te brengen. Uiteindelijk, kiest u voor de promotionele actie die de beste financiële resultaten geeft.

Indien u overweegt om een bonnenactie of discount percentage op te starten, kies dan zorgvuldige het percentage van je aanbieding. Een waardebon moet, voor de klant, overkomen als een uitstekende deal, waardoor deze waardebonnen vaak meer dan 20% korting geven. Hoe dan ook moet het, voor de onderneming, een financieel haalbare bon zijn. Houd rekening met de winstmarge van je producten, een waardebon kan voor producten met een lage winstmarge niet de beste promotionele actie zijn.


5. Planning
Bepaal de start- en einddata van uw promotie. Mensen aanmoedigen om een product te kopen heeft vaak ook te maken met te communiceren dat een actie slechts van korte duur is. In het algemeen, hoe groter de korting, hoe minder lang de actie geldig is. De redenering hierachter is om te benadrukken dat het een goede deal is die slechts voor een korte periode van kracht is.


6. Doelen bepalen
Maak duidelijk wat uw marketingdoelstellingen zijn. Identificeer het aantal mensen die u wenst te bereiken en een realistische conversiegraad voor die mensen. Dit zal u helpen om de grootte van uw marketingcampagne te bepalen.


7. Strategische marketingcampagne
Uw marketingteam of marketingconsultant zou een compleet procesoverzicht moeten kunnen geven: van de boodschap tot de creatieve elementen en de dataverzameling. Investeer voldoende tijd hierin.


8. Creatieve ontwikkeling van de campagne.
Bepaal uw boodschap voor uw promotionele marketing. Een promotionele campagne is niet zo simpel als een waardenbon. Een promotionele campagne zou gebruikt moeten worden om merkherkenning aan te moedigen en klanten aan zich te binden. Investeer in creatieve diensten. Professionele grafische ontwerpers, stemtalenten, fotografen, copywriters en modellen kunnen zorgen voor een marketingproduct dat meer klanten bereikt en succesvoller is dan wanneer u het zelf zou doen.


9. Co-creatie & verzamelen van ideeën
Betrek uw volledig team, indien mogelijk. Bij een promotionele actie zou iedereen binnen de onderneming kunnen deelnemen, van accountant tot verkoopteam. Moedig ideeën aan van medewerkers. Een teamgerichte aanpak zorgt er voor dat u een overzicht heeft van het volledige proces en laat toe om promotionele acties in de toekomst te optimaliseren.


10. Verzamel informatie over uw klanten
Verzamel data over consumenten, nieuwe e-mailinschrijvingen, telefoongesprekken, online verkoop en de stijging van de verkoop. Vraag uw marketing professionals om de ROI, het conversiepercentage en de stijging van klanten bij te houden. Evalueer uw succes achteraf.


11. Herhaal succesvolle acties
Herhaal succesvolle promotionele acties in de toekomst. Probeer nieuwe types promoties uit indien de voorgaande niet succesvol waren. Alhoewel planning het succes van uw promoties zal verhogen, is er altijd sprake van trial en error in marketing.

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.